HUSK FRI FRAGT VED KØB FOR OVER 600 KR

  • MIN KURV    0

    Din indkøbskurv er tom.

For tidlig sædafgang

 

Hej Sabina og Julie

Jeg ved ikke om det er noget i har noget at sige til, men prøver bare alligevel, da jeg er ved at blive lidt frustreret. Jeg er en ung fyr på 19 år, som har problemer i sengen. Jeg har været seksuelt aktiv i en række år nu og er fornyligt kommet ud af et årelangt forhold. Personligt må jeg indrømme at jeg nok er en meget seksuel person, og ja… Jeg elsker sex. Problemet er bare at det ikke rigtig er altid at jeg holder lige længe….

Det er ikke fordi det decideret ødelægger sex for mig, fordi der er jo så mange andre ting man kan gøre i mellemtiden, hvilket også er sjovt… Men det er stadig begyndt at frustrere mig lidt, at jeg nogen gange kun holder en måske 30-40 sekunder (første gang) når først det kommer til decideret stimulans af penis (oralt eller vaginalt, dog er problemet størst ved vaginalt). Om der er noget man kan gøre ved dette, det ved jeg ikke… Men ville bare ønske at jeg kunne holde lidt længere.

På forhånd tak, Ung M

  


 

 

Mange tak for dit spørgsmål 

Det er noget de fleste mænd har eller kommer til at opleve, og det er meget normalt (især for unge mænd) – men det gør det selvfølgelig ikke mindre frustrerende, det er jeg klar over.

Inden jeg går i gang med at fortælle lidt om de forskellige ting du kan gøre, så skal du vide, at der findes to former for for tidlig sædafgang - global eller situationel. Den globale forekommer, hvis manden oplever for tidlig sædafgang i alle seksuelle situationer, dvs. både under onani og med sin partner. Hvorimod den situationelle tilstand kun opleves når partneren er tilstede.

Det vil være en god ide for dig, at tænke lidt over hvornår du oplever at få for tidlig sædafgang – altså, oplever du det også under onani eller er det udelukkende med din partner?

Du skriver, at du nogle gange kun holder i 30-40 sekunder – hvad er anerledes de andre gange hvor du holder i længere tid? Har i haft mere eller mindre forspil? Hvordan er dit humør? Hvor er dine tanker henne?

Ud fra det du skriver, så virker det som om, at det netop kun er nogle gange der sker. Jeg ved, at det er frustrerende, men det betyder også, at der er en masse andre gange, hvor det ikke sker. En god øvelse vil være, at fokusere på de gange og alle de undtagelser der er – på den måde bliver det lettere for dig, at fjerne fokus fra de negative oplevelser og lade de gode oplevelser tage over. 

Der er som sagt nogle forskellige ting du kan gøre og en af dem er start-stop-metoden. Det betyder, at når du er lige ved at komme, så trækker du dig ud og bliver der i 20-30 sekunder og så kan du fortsætte igen. Dette gentages flere gange i løbet af samlejet og på den 10 gang, må du få udløsning. Det kan godt virke en smule distraherende, at skulle afbryde samlejet, men det er en god øvelse til at lære at være i kroppen og nydelsen, og lære at kontrollere denne. Det vil derudover være rigtig effektivt, at du også laver start-stop-metoden når du onanerer.

En anden god øvelse, som mange glemmer eller måske ikke tænker over er, at trække vejret. Træk vejret dybt ned i kroppen. Mange mænd spænder i kroppen lige inden de får en udløsning, hvilket er med til, at gøre det svært at holde så længe. Når man spænder i kroppen, så trækkes muskler i underlivet automatisk sammen og det får en til at komme hurtigere. Så dybe dybe vejrtrækninger, helt ned i maven. Øv dig igen også på dette når du onanerer.

En af de mest effektive ting du kan gøre er, at træne din bækkebund – altså muskulaturen i dit underliv. Ligesom når man fx træner sine arme, så bliver man stærkere, det samme gør sig gældende ved bækkenbunden. Man kan træne sin muskulatur stærk og udholdende.

Jeg vil egentlig anbefale dig, at købe bogen ’Fra regnorm til anakonda’ (Lidt fjollet titel, men bogen er god J), den beskriver hvordan og hvorfor du bør træne lige netop denne muskel.

Måden du kan træne på er ved at klemme sammen på samme måde, som når man stopper en tis-stråle. Det er vigtigt, at du ikke spænder i mave, baller og lår – det er svært, men øvelse gør mester. Herefter kan du klemme i 5-10 sekunder af gangen ca. 10 gange og gør det gerne dette morgen, middag og aften.

Nogle mænd oplever, at det er nemmere at kontrollere udløsningen, hvis man sætter en penisring nede ved roden på penis. Her vil jeg anbefale en standard penisring som fx Ring O the Spur.

En anden god metode, som er effektiv, men godt kan lyde lidt voldsom er klaskemetoden. Klaskemetoden går ud på, at hver gang du er på toilettet, så tager du fat om roden på din penis og klasker den fra side til side mod låret eller du kan også slå den mod hånden eller maven, dette skal gør du 30 hver gang du er på toilettet. Det kan måske gøre lidt ondt, mærk efter, så det ikke bliver ubehageligt for dig og bare rolig, det er en ganske ufarlig øvelse og du får ingen varige mén J

Derudover kan man også få forskellige kondomer, som nedsætter følsomheden under samleje. Der er en lille smule bedøvende creme inde i kondomet, som vil nedsætte følsomheden hos manden (de kommer fra mærket Durex og hedder performa).

Jeg håber der er lidt forskelligt du kan bruge og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
God træning!

De bedste hilsner

Julie
Sexolog & Vaginalterapeut

Flere indlæg

Spørgsmål

Skriv til Sexologerne

Alle spørgsmål til Sexbrevkassen er anonyme og besvares anonymt

Søg